Laikraksts Latvietis

Laiks Latvijā:


Māra Branča skatījums

Ceļš pretim glezniecībai

Laikraksts Latvietis Nr. 499, 2018. g. 16. apr.
Māris Brancis -


Ieteikt Facebook.com

ieteikt draugiem.lvIeteikt draugiem.lv
Rozentale

Īras Rozentāles albuma vāks.

Atverot pagājušajā gadā apgādā Neputns izdoto Īras Rozentāles albumu Glezniecība, uz apvāka lasu manis reiz rakstītus, bet sen piemirstus vārdus par mākslinieci, izdevuma autori: „Īra Rozentāle strādā ar prieku, gleznošana viņai dod gandarījumu. Varbūt var pat teikt, ka viņai glezniecība ir kaut kas vairāk nekā pašizteikšanās veids – mīlestība. Bez šaubām, gleznošana ir darbs, bet viņas krāsu virmojumos „sviedru smaku“ nesajutīsi, un tas norāda, ka Īra Rozentāle sasniegusi augstu profesionalitātes pakāpi: skatītājam šķiet, ka redzētais ir vienā mirklī un uzreiz tapis.“

Še ko pielikt vai atņemt nav nepieciešams. Tāda ir Īra, un tāda arīdzan ir viņas māksla – priekpilna, koša, krāsaina, spoža savā izteiksmē un pilna vitalitātes un iekšēja spēka. Varbūt tagad es teiktu, ka gleznot viņai nozīmē dzīvot, arī to, ka viņas darbos atklājas viņas dzīve, slēptākās ilgas un ilūzijas.

Māksliniece, kā pati stāsta tēlojumā Mana dzīve, ir gājusi ārkārtīgi mērķtiecīgu ceļu pretim glezniecībai, krāsu pasaulei. Kopš agras bērnības radies šīs noslēpumu un apsolījumu pilnais vilinājums, kas īstenojies ļoti secīgi – 1979. gadā viņa beigusi Rīgas Lietišķās mākslas vidusskolu, kam seko studijas stājglezniecības nodaļā Latvijas Mākslas akadēmijā, kuru absolvē 1988. gadā ar diplomdarbu Mūziķis tāda krāsu meistara vadībā, kāds ir Imants Vecozols. Viņai bijusi iespēja papildināties arī Borisa Bērziņa meistardarbnīcā. Kopš 1980. gada Īra Rozentāle piedalās izstādēs, bet personālizstādes rīkotas daudzviet Latvijā, kā arī Vācijas vairākās pilsētās. Tiesa gan, grupu izstādes mākslinieces darbi ceļojuši gan uz Franciju, gan Austriju, gan ASV, praktiski visur uz neskaitāmām mūsu zemītes valstīm.

Bet albums iepazīstina ar gleznotājas daiļradi; viņa pati pamatīgi izstāsta savu ceļu mākslā, stāstījumu papildina apjomīgie pielikumi – īss dzīves ritējums, piedalīšanās izstādēs līdz 2015. gadam, gari garais darbu saraksts un bibliogrāfija. To visu aizēno darbu reprodukcijas. Albuma māksliniece Inese Hofmane izvēlējusies lielo formātu, tādējādi lielākā daļa gleznu iekomponēta pa visu lapu, kādēļ labi var redzēt un iedziļināties to formālajā risinājumā, krāsritmos, motīvā, tonālajā saskaņojumā, faktūru veidojumos. No 343 lappusēm darbiem atvēlētas ap 230 lappuses, bet gleznu reprodukcijas ievietotas samazinātā lielumā arī tekstuālajā daļā, tātad lasītājs var iepazīties ar tuvu pie 300 Īras Rozentāles gleznām.

Pašas reprodukcijas sagrupētas dažādās grupās – Agrīnais, Muzikālā ģeometrija, Gaišais centrs utt. Agrīnajā periodā ieraugām mākslinieces studiju laika gleznas, kas tapušas gan kā mācību uzdevumi, gan kā personīgās iniciatīvas darbi. Tie ir reālistiski, brīžiem izvirzās centrā materialitāte, jūtīgas ainavas un lieliski portreti. Tiesa gan, portretu fonos parādās koši krāsu akcenti, enerģiski uztriepti. Pēc tam 20.gs. 90. gados fonu krāsu mutuļi kļūst par galveno Īras Rozentāles daiļrades saturu. Ar tiem viņa kļūst populāra ne tikai Latvijā. 21. gadsimtā krāsu kontrasti vairs nav tik spēcīgi, viss iekšēji norimst, tagad valda klusinātas krāsas, parādās ornamentāli ieskrāpējumi. Kā rāda albums, vienlaikus viņa atgriežas arīdzan pie pasaules reālistiska tvēruma. Tomēr abstraktais izjūtu attēlojums pēdējos gados atkal uzvar visu pārējo, jo ar triepiena gleznieciskumu, telpiskumu un dinamismu iespējams pārvarēt plakni.

Lai cik dramatiska vietvietām parādās Īras Rozentāles pasaules izjūta un tvērums, tomēr viņa savā mākslā izplata harmoniju un estētisku garīgumu.

Māris Brancis
Laikrakstam „Latvietis“



Atbalstiet laikrakstu

Izvēlēties summu

SLUDINĀJUMI




Latviesu impresijas


ALMA Book


3x3 Australija




SLUDINĀJUMI


BookDepository.com